Tuesday, January 14, 2014

Resepi: Chili Cheese Fries ala Carl's Jr.

Adakah anda bosan kerana sentiase dihidangkan dengan fries yg dry...rase seperti kentang...low calorie sikit(hiks) seperti di bawah?

Gambar google

Kami ada jawapannye...hiihokk..okla..sebenarnye aku sebagai seorang yg gemuk mestila pebret makanan salah satunye adelah fastfood ken..so ade sorang kawan aku tlh kenalkan aku kpd satu jenis fastfood yg telah menambat hatiku...



Carl's Junior Chili Cheese Fries!!!!
So sebagai seorang self proclaimed foodies..aku merasakan yg aku mampu membuatnye dirumah dan boleh memakan satu periuk berbanding dgn membelanjakan hampir RM10 utk portion yg sikit ini..n aku pon mengoogle..tp x jumpe resipi..jumpe di bawah saje


Source:  fastfoodingredients.com
And dengan gigihnye aku encode kembali info ini sehingge menjadi resepi..hahaakkk..seperti di bawah:

Bahan-bahan (agak2 je banyak die)

Fries

Sauce:
Mince beef
Tomato puree/prego kalau uols xde herbs italy dibwh2
Chilli powder
Bawang Holland (diced)
Garlic (diced)
Garam
Gula
Cumin/Serbuk jintan
Oregano
Mixed Italian Herbs (saje letak..beli kat tesco ntuk letak time masak pasta..haha)
Bay Leaves
Nutmeg Powder
Ayaq..adjust2 mengikut consistency yg dianggap sesuai

Topping:
Cheddar Cheese

*Resepi ini aku rase leh di buat as minimal as just ade fries..tomato puree/prego..bawang, bawang putih n cheese..rase leh godek2 sendiri..n come onnnn..rumah Melayu mane xde jintan kat umah kan? hahaha..

Cara2:

Siyesly kalo korang selalu buat spaghetti care2 die same je la dgn care nak buat sos spageti tu..haha

1) Tumis bawang holland n garlic yg tlh dicincang sehingga naik bau..ahaks
2) Masukkan daging cincang..golek2 sampai kering sikit..or boleh masuk lepas masuk sauce gak
3) Masukkan tomato puree or prego..aku prefer tomato puree sbb prego manis sgt..
4) Masukkan bahan2 lain hingga rase sync dengan carls jr punye rase..puhahahaha..ade gak yg kene lempang ni..tapi siyesly rahsie die adelah cumin powder tu..bile letak je trus bau same ngan carls jr.
5) Dah siap tu letak atas fries yg telah digoreng..letak dlm tray pembakar tu..lps tu letak cheesedale yg korang suke sgt tuuu..pastu masuk oven jap smpai cayak cheese tu...






Sedap dimakan panas2..ahaha..time 1st time aku buat mmg rase die perghh...cam eurekaaaa...sdp mcm carls jr..tp lepas tu wat rase lain plak jadi..so tgk nasib la..hiihokkk...

Agak2 carls jr marah x aku post resepi ni..hahahaha


Kbai...Larikkkkk

No comments:

Post a Comment